[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 281-286 برگشت به فهرست نسخه ها
استانداردسازی و بررسی خصوصیات روانی پرسشنامه تلفنی رضایت بیماران بستری بقیه الله (عج)
محمد صادق مهدوی، مهری حجت دوست، زینت پرورده، محمد غلامی فشارکی*
گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران ، Mohammad.gholami@modares.ac.ir
چکیده:   (8174 مشاهده)

اهداف: سنجش رضایتمندی بیمار یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارکان سیستم‌های ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی می‌باشد. با توجه به اهمیت این موضوع این مطالعه باهدف هنجاریابی و بررسی روایی و پایابی پرسشنامه تلفنی رضایت بیماران بستری بقیه ا... الاعظم انجام شده است

روش‌ها: این مطالعه بر روی 731 نفر از بیماران بستری مراجعه‌کننده به بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) طی سال‌های 1390 و 1391 و با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم انجام پذیرفته است. در این مطالعه پس از بررسی روایی محتوا جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و جهت بررسی پایایی از روش آلفا و جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌های افزار SPSS و AMOS نسخه 18 استفاده گردید.

یافته‌ها: نمونه حاصله، متشکل از 731 نفر، 397 نفر (3/54%) زن و 334 نفر (7/45%) مرد بود. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان‌دهنده پنج عامل با تبیین 53% واریانس و شاخص کیسن مایر الکین 77/0 گردید. این عوامل نیز بوسیله تحلیل عاملی تأییدی مورد تصدیق قرار گرفت (04/0RMSEA=، 95/0 GFI=،93/0AGFI=). پایایی پرسشنامه نیز توسط روش الفای کرونباخ برابر 81/0 گزارش گردید.

نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه شاخص‌های روایی و پایایی پرسشنامه تلفنی رضایت سنجی بیماران بستری بقیه ا... الاعظم (عج) همگی در حد مطلوبی گزارش گردیدند می‌توان از این به عنوان ابزاری روا و پایا در اندازه‌گیری رضایت بیماران بستری استفاده نمود.

واژه‌های کلیدی: استانداردسازی، رضایت بیماران بستری، پایایی، روایی
متن کامل [PDF 616 kb]   (2178 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: ۱۳۹۲/۴/۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavi M S, Hojatdost M, Parvardeh Z, Gholami Fesharaki M. Standardization and Study of Psychological Properties of Telephone Base Baqiyatallah Inpatient Satisfaction Questionnaire. J Mil Med. 2014; 15 (4) :281-286
URL: http://militarymedj.ir/article-1-1162-fa.html

مهدوی محمد صادق، حجت دوست مهری، پرورده زینت، غلامی فشارکی محمد. استانداردسازی و بررسی خصوصیات روانی پرسشنامه تلفنی رضایت بیماران بستری بقیه الله (عج). مجله طب نظامی. 1392; 15 (4) :281-286

URL: http://militarymedj.ir/article-1-1162-fa.html



دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991