[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 21، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 153-160 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش مغزی با بهره گیری از تیراندازی مجازی و واقعی بر مهارت تیراندازی دانشجویان یک دانشگاه نظامی
محمدجواد احمدی زاده، مصطفی طاهری
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، تهران، ایران ، mjahmadizadeh@yahoo.com
چکیده:   (65 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش با کیفیت­، سریع و با صرفه نیرو­های نظامی مبتدی یکی از دغدغه های حوزه نظامی در کشور­های مختلف است و استفاده از یافته ­های روانشناختی و فناورانه با سرعت روز افزونی در این حوزه در حال گسترش است. از این جهت هدف این پژوهش تعیین و مقایسه میزان اثربخشی آموزش مغزی (نوروفیدبک) با بهره ­گیری از آموزش تیراندازی به صورت واقعی و مجازی در بهبود دقت تیراندازی دانشجویان یک دانشگاه نظامی بود.
روش‌ها: این مطالعه یک طرح شبه آزمایشی شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشجویان یک دانشگاه نظامی بودند که تعداد 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی تصادفی در دو گروه آزمایشی (تیراندازی واقعی و مجازی) و یک گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده­ ها امتیازاتی بود که افراد پس از 30 شلیک به سیبل در فاصله 10 متری کسب می­کردند. گروه­ های آزمایشی بعد از پیش آزمون مداخلات آزمایشی را دریافت کردند که شامل 10 جلسه آموزش مغزی در کنار آموزش و تمرین تیراندازی با اسلحه واقعی (گروه آزمایشی اول) و مجازی (گروه آزمایشی دوم) بود. پروتکل آموزش مغزی شامل تقویت موج آلفا در نقطه T3 بود. پس از آموزش­های مغزی و تیراندازی پس آزمون از آزمودنی­ها به عمل آمد و بعد از گذشت یک ماه از هر سه گروه آزمون پیگیری به عمل آمد و یافته­ها در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تحلیل شدند.
یافته‌ها: آموزش نوروفیدبک در هر دو گروه آزمایشی (تیراندازی واقعی و مجازی)در مقایسه با گروه کنترل منجر به بهبود نمرات تیراندازی در آزمودنی­ ها شده بود. بین میزان کاهش خطای تیراندازی گروه ­ها در مرحله­ی پیش­ آزمون- پس ­آزمون و پیش ­آزمون- پیگیری (001/0>P) تفاوت معناداری وجود داشت. در ادامه آزمون تعقیبی توکی به منظور مقایسه میزان اثربخشی گروه­ های آزمایشی انجام شد که بیانگر عدم تفاوت معنادار دو گروه آزمایشی (آموزش مغزی با سلاح واقعی و نیز آموزش مغزی در شرایط واقعیت مجازی) در کاهش خطای تیراندازی دانشجویان دانشگاه بود.
نتیجه‌گیری: آموزش مغزی همراه با آموزش تیراندازی (مجازی و واقعی) منجر به پیشرفت معنادار تیراندازی در افراد تحت آموزش می­ شود. همچنین از آنجایی که اجرای مداخلات در هر دو گروه مجازی و واقعی اثربخشی معناداری داشت می­توان از آموزش تیراندازی مجازی برای آموزش افراد مبتدی بهره برد.
واژه‌های کلیدی: تیراندازی، آموزش مغزی، نوروفیدبک، واقعیت مجازی، تیراندازی واقعی.
متن کامل [PDF 805 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadizadeh M J, Taheri M. Investigating the efficacy of brain training by using virtual reality and real shooting on the shooting skills of students of a military university . J Mil Med. 2019; 21 (2) :153-160
URL: http://militarymedj.ir/article-1-1932-fa.html

احمدی زاده محمدجواد، طاهری مصطفی. بررسی اثربخشی آموزش مغزی با بهره گیری از تیراندازی مجازی و واقعی بر مهارت تیراندازی دانشجویان یک دانشگاه نظامی. مجله طب نظامی. 1398; 21 (2) :153-160

URL: http://militarymedj.ir/article-1-1932-fa.html



دوره 21، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3877