[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 22، شماره 1 - ( فروردین 1399 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 46-53 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت‌های حل مسئله بر آمادگی اعتیاد سربازان
سجاد خانجانی ، یوسف اسمری برده زرد* ، دانا محمد امین زاده
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران ، asmariyousef@yahoo.com
چکیده:   (385 مشاهده)
زمینه و هدف: تأثیر اعتیاد بر ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی، لزوم شناسایی عوامل پیش‌بینی کننده و پیشگیری‌کننده‌ آن در افراد به‌خصوص سربازان را می‌طلبد. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت‌های حل مسئله بر آمادگی بر اعتیاد سربازان می‌باشد.
روش‌ها: روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی سربازانی ورودی در یکی از پادگان‌های آموزشی ناجا در کرمانشاه در تابستان 1396 بود. روش نمونه‌گیری در دسترس بود. به صورتی که بعد از اجرای مقیاس Mac Andrew بر روی سربازان ورودی پادگان 36 نفر از شرکت کنندگان که بیشتر از نقطه برش 34 بدست آوردند بعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه (هر گروه 18 نفر) جای داده شدند. در پیش آزمون شرکت­کنندگان مقیاس آمادگی به اعتیاد (Weed& Butcher) را تکمیل کردند. سپس آموزش مهارت‌های حل مسئله به مدت 8 جلسه، هفته‌ای دو جلسه (دو ساعت) برای گروه آزمایش اجرا شد و برای گروه کنترل در این مدت هیچ برنامه‌ای اجرا نگردید. در پایان جلسات، به طور همزمان بر هر دو گروه پس آزمون با استفاده از مقیاس آمادگی به اعتیاد اجرا شد و داده‌ها با نرم افزار SPSS-18 تحلیل شدند.
یافته‌ها: در پیش آزمون میانگین و انحراف استاندارد آمادگی به اعتیاد گروه آزمایش 4/5± 42/5 و گروه کنترل 6/1±42 بود در حالی که در پس آزمون میانگین و انحراف استاندارد گروه آزمایش 5/5±31/18 و گروه کنترل 5/2±40/1 بود که نشان می‌دهد آموزش حل مسئله بر کاهش آمادگی بر اعتیاد اثربخش بوده است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات آمادگی به اعتیاد در گروه آزمایش در اثر مداخله کاهش معناداری داشته است (0.001>p، 37.7=F) که اندازه اثر 0/52 به دست آمد. بر این اساس آموزش گروهی مهارت‌های حل مسئله 52 درصد واریانس کل متغیر آمادگی بر اعتیاد را تبیین می­کند. همین‌طور توان آماری 1/00 بیانگر کفایت حجم نمونه می باشد.
نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های حل مسئله با بالا بردن ظرفیت روان‌شناختی، به سربازان کمک می­کند تا با انطباق بیشتر با محیط، گرایش به اعتیاد آنها کاهش یابد. بنابراین پیشنهاد می‌شود آموزش مهارت­ های حل مسئله در برنامه آموزشی سربازان در پادگان­ها گنجانده شود.
واژه‌های کلیدی: اعتیاد، سربازان، مهارت حل مسئله.
متن کامل [PDF 1000 kb]   (127 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khanjani S, Asmari Bardezard Y, Mohammad Aminzade D. The Effectiveness of Group Training Problem-solving Skills on Soldiers' Addiction Potential. J Mil Med. 2020; 22 (1) :46-53
URL: http://militarymedj.ir/article-1-2237-fa.html

خانجانی سجاد، اسمری برده زرد یوسف، محمد امین زاده دانا. بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت‌های حل مسئله بر آمادگی اعتیاد سربازان. مجله طب نظامی. 1399; 22 (1) :46-53

URL: http://militarymedj.ir/article-1-2237-fa.html



دوره 22، شماره 1 - ( فروردین 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4106