[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 22، شماره 3 - ( خرداد 1399 ) ::
جلد 22 شماره 3 صفحات 306-313 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش با استفاده از شبکه اجتماعی بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری در زمینه تزریقات ایمن
اکرم همتی پور* ، اعظم جهانگیری مهر، زهرا صفری ده کهنه ، علی حاتمی ، زهرا عریضاوی
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران ، Hematipour.a64@gmail.com
چکیده:   (137 مشاهده)
زمینه و هدف: تزریقات غیر ایمن به عنوان طاعون سیستم بهداشتی است که تهدیدی مداوم به ایمنی بیمار میباشد، لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی با استفاده از شبکه اجتماعی واتس اپ بر میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری دانشکده علوم پزشکی شوشتر در سال 1398در مورد تزریق ایمن انجام شده است.
روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 60 دانشجوی پرستاری ترم 5 به بالا به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه جمعیت شناختی و محقق ساخته آگاهی و چک لیست عملکرد که پایا و روا بودند، استفاده شد. پرسشنامه آگاهی قبل از مداخله توسط دانشجویان پرستاران تکمیل شد و عمکلرد آنها (قبل و حین و بعد از تزریق) با استفاده از چک لیست سیاهه بررسی گردید. سپس یک دوره برنامه آموزشی در مورد تزریقات ایمن با استفاده از شبکه اجتماعی واتساپ برای دانشجویان به مدت یک ماه اجرا شد. سه ماه بعد از مداخله مجددا آگاهی و عملکرد دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.  
یافته‌ها: قبل از مداخله آموزشی میانگین آگاهی 01/4±66/25 و عملکرد 11/1±66/12 بود که بعد از مداخله پرستاری در زمینه تزریقات ایمن به طور معناداری میزان آگاهی 05/5±65/28 و عملکرد 25/1±50/13 افزایش یافت. بیشترین تاثیر آموزش بر عملکرد در مرحله بعد از تزریق مشاهده شده است. همچنین میزان آگاهی در 76 درصد و عملکرد 66 درصد دانشجویان بعد از آموزش در سطح عالی بوده‌اند. ارتباط آماری معناداری بین آگاهی و عملکرد قبل از مداخله مشاهده نشد (05/0P>) اما بعد از مداخله آموزشی این ارتباط معنادار بود (05/0P<).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش از طریق شبکه اجتماعی واتس اپ می‌تواند با ارتقاء دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری همراه باشد.
واژه‌های کلیدی: شبکه اجتماعی، تزریقات ایمن، آگاهی، عملکرد، پرستاران.
متن کامل [PDF 921 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: ۱۳۹۸/۸/۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmatipour A, jahangiry mehr A, safari dehkohne Z, hatami A, arizavi Z. The Effect of Education using Social Networks on Knowledge and Performance of Nursing Students in regard to Safe Injections. J Mil Med. 2020; 22 (3) :306-313
URL: http://militarymedj.ir/article-1-2331-fa.html

همتی پور اکرم، جهانگیری مهر اعظم، صفری ده کهنه زهرا، حاتمی علی، عریضاوی زهرا. بررسی تاثیر آموزش با استفاده از شبکه اجتماعی بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری در زمینه تزریقات ایمن. مجله طب نظامی. 1399; 22 (3) :306-313

URL: http://militarymedj.ir/article-1-2331-fa.html



دوره 22، شماره 3 - ( خرداد 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4106