[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 22، شماره 4 - ( تیر 1399 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 373-383 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی در رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: اعضای هیئت‌علمی یک دانشگاه نظامی)
محمود آرایی، مژگان محمدی مهر*
گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران ، mojganmehr20@yahoo.com
چکیده:   (22 مشاهده)
زمینه و هدف: برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد و رفتار نوآورانه در اساتید، از دغدغه­ های اساسی مدیران دانشگاه است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی با میانجی گری یادگیری سازمانی در میان اعضای هیئت‌علمی یک دانشگاه نظامی می‌باشد.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت‌علمی یک دانشگاه نظامی در شهر تهران در سال 1397 بود. از بین جامعه آماری 110 نفر به روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش با استفاده از سه پرسشنامه مدیریت دانش (Gold, Malhotra, Segars)، پرسشنامه نوآوری سازمانی (ترکیب پرسشنامه‌های Jiménez‐Jimenez و همکاران با Peniades و Prajgo و Suhel) و پرسشنامه یادگیری سازمانی Nife که روایی و پایایی آن‌ها مورد تائید قرار گرفت استفاده شد. پرسشنامه بین اعضای هیئت‌علمی در دانشکده‌های مختلف دانشگاه توزیع و پس از یک هفته جهت جمع‌آوری به آنها مراجعه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: ضریب همبستگی بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی برابر با 0/403 و ضریب همبستگی بین یادگیری سازمانی با نوآوری سازمانی برابر با 0/433 در سطح (01/0p=) معنی‌دار می باشد. مثبت بودن ضرایب همبستگی به‌دست‌آمده نشان‌دهنده وجود ارتباط مستقیم بین این متغیرها می‌باشد و نشان می‌دهد با افزایش مدیریت دانش و یادگیری سازمانی، میزان نوآوری سازمانی نیز افزایش می­ یابد. همچنین مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد که یادگیری سازمانی نقش میانجیگری قوی­ در ارتباط بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، مدیران دانشگاه و دانشکده‌های نظامی می توانند با بهبود شرایط مدیریت دانش و یادگیری سازمانی منجر به گسترش رویکرد و رفتار نوآورانه در میان اعضای هیئت‌علمی شوند و در نتیجه موجبات بهره‌وری بیشتر دانشگاه را فراهم کنند.
واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، نوآوری سازمانی، یادگیری سازمانی، اعضای هیئت‌علمی، دانشگاه نظامی.
متن کامل [PDF 1488 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: 1398/9/17 | پذیرش: 1399/4/12 | انتشار: 1399/4/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Araei M, Mohammadi Mehr M. The Mediating Role of Organizational Learning in the Relationship between Knowledge Management and Organizational Innovation (Case Study: Faculty Members of a Military University). J Mil Med. 2020; 22 (4) :373-383
URL: http://militarymedj.ir/article-1-2358-fa.html

آرایی محمود، محمدی مهر مژگان. بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی در رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: اعضای هیئت‌علمی یک دانشگاه نظامی). مجله طب نظامی. 1399; 22 (4) :373-383

URL: http://militarymedj.ir/article-1-2358-fa.html



دوره 22، شماره 4 - ( تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4162