[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 22، شماره 8 - ( آبان 1399 ) ::
جلد 22 شماره 8 صفحات 853-863 برگشت به فهرست نسخه ها
رضایت‌مندی بیماران از خدمات ارائه شده در یک بیمارستان منتخب‌ نظامی در سال 1398: مطالعه مقطعی
محسن عباسی فرج زاده ، لیلا کریمی ، سیداحمد میرجوادی، مناف عبدی، محمد بلال ، امیر واحدیان عظیمی*
مرکز تحقیقات تروما، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، Amirvahedian63@gmail.com
چکیده:   (139 مشاهده)
زمینه و هدف: یک نظام بهداشتی کارا فقط از طریق ارائه خدمات مطلوب می­تواند به رسالت خود یعنی تأمین سلامت افراد جامعه اقدام نماید و راه ارزیابی این نظام، ارزیابی خدمات آن است. برای ارزیابی خدمات بهداشتی درمانی، دستیابی به نقطه نظرهای بیماران بعنوان یک منبع قابل اطمینان می­تواند مورد توجه قرار گیرد. هدف از این مطالعه تعیین رضایت­مندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از بیمارستان­ منتخب نظامی بود.
روشها: در این مطالعه مقطعی 230 نفر از بیماران ترخیص شده از یک بیمارستان نظامی به روش نمونه گیری در دسترس، در سال 1398 انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه رضایتمندی بیماران بود که روایی و پایایی آن تایید شد. این پرسشنامه رضایت بیماران را در دو بخش بهداشتی-درمانی با 21 سوال و سه بعد بهداشت و نظافت، خدمات پرستاری و خدمات پزشکان و بخش غیردرمانی با 27 سوال و 6 بعد پذیرش، برخورد کارکنان، تغذیه، رفاهی، تسهیلاتی، مسائل شرعی- اعتقادی و ترخیص مورد ارزشیابی قرار می دهد.
یافته‌ها: به طور کلی رضایت بیماران از بخش­های درمانی 81/05 درصد و در بخش غیردرمانی 78/58 درصد بود. در بخش درمانی رضایت­مندی از خدمات بهداشت و نظافت و خدمات پرستاران (رضایتمندی عالی) بالاتر از رضایت از خدمات پزشکان (رضایتمندی خوب) و در بخش غیردرمانی خدمات پذیرش بالاترین میزان رضایت­مندی (عالی) و خدمات رفاهی کمترین میزان رضایت­مندی (رضایتمندی خوب) را دارا بودند. در بین متغیرهای دموگرافیک، تنها سن بیمار با رضایت­مندی ارتباط معنادار آماری داشت (03/0P=).سایر متغیرهای جمعیت شناختی مانند جنس، وضعیت تاهل، دفعات بستری، نوع بخش بستری و نوع بیمه ارتباط آماری معنی ­داری با رضایت­مندی نداشتند (23/0P=).
نتیجه‌گیری: با توجه به بالاتر بودن رضایت بیماران از خدمات درمانی بیشتر از خدمات غیردرمانی و درصد نارضایتی بالاتر به خصوص در زمینه امکانات و تسهیلات رفاهی، تخصیص امکانات رفاهی بیشتر به بیماران، بهبود شرایط اتاق­های بستری و تجهیز بیمارستان از مهمترین مواردی است که می­توان جهت جلب رضایت بیماران به آنها توجه ویژه مبذول داشت.
واژه‌های کلیدی: بیمار، رضایت مندی، خدمات پرستاری، بیمارستان، نظامی.
متن کامل [PDF 771 kb]   (81 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: 1398/12/11 | پذیرش: 1399/3/9 | انتشار: 1399/7/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Farajzadeh M, Karimi L, MirJavadi S, abdi M, Belal M, Vahedianazimi A. Patients' Satisfaction with Services provided in a Military Hospital in 2019: A Cross-sectional Study. J Mil Med. 2020; 22 (8) :853-863
URL: http://militarymedj.ir/article-1-2429-fa.html

عباسی فرج زاده محسن، کریمی لیلا، میرجوادی سیداحمد، عبدی مناف، بلال محمد، واحدیان عظیمی امیر. رضایت‌مندی بیماران از خدمات ارائه شده در یک بیمارستان منتخب‌ نظامی در سال 1398: مطالعه مقطعی. مجله طب نظامی. 1399; 22 (8) :853-863

URL: http://militarymedj.ir/article-1-2429-fa.html



دوره 22، شماره 8 - ( آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227