گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد، یزد، ایران ، Sadeghian.hossein@gmail.com
چکیده: (275 مشاهده)
زمینه و هدف: پرستاری یکی از حرفه های پراسترس است که رشد مهارتهای مدیریت استرس در آنها برای کاهش استرس ضرورت دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر روشهای مشارکتی بر مدیریت استرس در پرستاران جراحی قلب انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی با طرح قبل از مداخله و یکماه پس از مداخله با جایگزینی تصادفی است. جامعه آماری، شامل 42 پرستار شاغل در بخش های جراحی قلب، اتاق عمل و ICU قلب بیمارستان افشار یزد در سال 1398 بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی و اجتماعی و پرسشنامه استرس پرستاری (NSS) صورت گرفت. مداخله آموزشی بر روی گروه آزمون در طی 2 جلسه به مدت 8 ساعت به صورت کارگاه آموزشی انجام شد. دادهها با نرمافزار SPSS ویرایش 16 تحلیل شد.. یافته ها: میانگین نمره ابعاد استرس شغلی پرستاران بعد از مداخله نسبت به قبل از آن در گروه مداخله 2/36±6/88 نسبت به گروه کنترل 5/13±11/65کاهش معناداری داشته است (0/004˂p). به عبارت دیگر پرستارانی که در برنامههای آموزشی مدیریت استرس قرار گرفتند، استرس شغلی کمتری را گزارش دادند. نتیجه گیری: شرکت پرستاران در برنامههای آموزشی مدیریت استرس، موجب کاهش استرس شغلی آنها در بخشهای جراحی قلب شد. لذا پیشنهاد میشود که مدیران پرستاری نسبت به برگزاری برنامه های مدیریت استرس در جهت ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری در محیط کار اقدام نمایند.
Saeedi Taft T, Keshmiri F, Mirhosseini Deh Abadi S J, Aghaie F, Jambarsang S, Sadeghian H A. The Effect of Educational Intervention on Stress Management in Cardiac Surgery Nurses. J Mil Med. 2021; 22 (12) :1280-1287 URL: http://militarymedj.ir/article-1-2697-fa.html
سعیدی تفت تکتم، کشمیری فاطمه، میرحسینی ده آبادی سیدجلیل، آقایی فاطمه، جام برسنگ سارا، صادقیان حسینعلی. تاثیر مداخله آموزشی بر مدیریت استرس در پرستاران جراحی قلب. مجله طب نظامی. 1399; 22 (12) :1280-1287