[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 23، شماره 6 - ( شهریور 1400 ) ::
جلد 23 شماره 6 صفحات 489-498 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر مداخله آموزشی بر سطح ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی در بخش های مختلف یک واحد نظامی
زهرا السادات اسدی، مریم افشاری ، محسن مرادی نیا، مهدی کنگاوری، فاروق محمدیان*
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، مرکز تحقیقات بهداشت محیط، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، .mohammadian1986@gmail.com
چکیده:   (287 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالات اسکلتی عضلانی از جمله عوامل شایع آسیب‌های شغلی و  ناتوانی در کشورهای جهان به شمار می‌رود. یکی از دورانی که افراد در معرض خطر اختلالات اسکلتی عضلانی می‌باشند، دوران سربازی است. با توجه به اهمیت سلامت سربازان که یکی از ارکان اصلی نظامی کشور هستند و با عنایت بر اینکه مطالعات قبلی بیشتر به بررسی سایر مشاغل پرداخته‌اند. لذا  این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه مداخله‌ای برسطح ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی بر روی سربازان در بخش‌های مختلف یک واحد نظامی انجام گردید.
روش‌ها: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه تجربی بود که بر روی 140 نفر از کارگران مرد مشغول بکار حمل دستی بار در واحدهای مختلف یک منطقه نظامی در جنوب ایران، در سال 1398 انجام شد. نمونه‌­گیری به شیوه نمونه‌گیری در دسترس بود. ارزیابی و تعیین سطح ریسک خطر ابتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی با استفاده از نرم‌افزار ارزیابی سریع مواجهه(QEC)  انجام شد. مداخله آموزشی برای گروه مداخله به تعداد 4 جلسه آموزشی 60 دقیقه‌ای برگزار شد. یک ماه پس از اتمام مداخله آموزشی مجددا ارزیابی سطح ریسک خطر ابتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی در هر دو گروه تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری 24-SPSS صورت گرفت.
یافته‌ها: سطح ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی بعد از مداخله آموزشی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش پیدا کرده است و از لحاظ آماری و معنادار بود (0/05>P). همچنین بعد از مداخله آموزشی در دو گروه مداخله و کنترل از لحاظ سطح مواجهه با ریسک فاکتورهای ارتعاش، سرعت در کار و استرس شغلی تغییراتی در سطح ریسک ایجاد نشده بود و از لحاظ آماری آموزش باعث تفاوت معنادار در این سه فاکتور نشده است (0/05<P). سطح ریسک مواجهه کل بدن برای اختلالات اسکلتی عضلانی در دو گروه مداخله و کنترل بعد از مداخله آموزشی از لحاظ آماری معنادار می باشد (0/05>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های تحقیق حاضر میزان اختلالات اسکلتی عضلانی در سربازان بالا بود و تمرینات اصلاحی تاثیر معنی‌داری بر اختلالات اسکلتی عضلانی داشت. از آنجایی که اختلالات اسکلتی عضلانی قابل پیشگیری هستند می‌توان نتیجه گرفت که آموزش‌های برنامه‌ریزی شده به جامعه هدف از جمله مداخلات آموزشی می‌تواند موثر و مفید باشد.
واژه‌های کلیدی: مداخله، حمل صحیح بار، وضعیت بدنی، سربازان، واحد نظامی.
متن کامل [PDF 789 kb]   (132 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1400/1/27 | انتشار: 1400/6/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi Z S, Afshari M, Moradinia M, Kangavari M, Mohammadian F. The Effect of Educational Intervention on the Level of Risk of Musculoskeletal Disorders in Different Parts of a Military Unit. J Mil Med. 2021; 23 (6) :489-498
URL: http://militarymedj.ir/article-1-2739-fa.html

اسدی زهرا السادات، افشاری مریم، مرادی نیا محسن، کنگاوری مهدی، محمدیان فاروق. تاثیر مداخله آموزشی بر سطح ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی در بخش های مختلف یک واحد نظامی. مجله طب نظامی. 1400; 23 (6) :489-498

URL: http://militarymedj.ir/article-1-2739-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 6 - ( شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4341