[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1389 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 71-74 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر آموزش حضوری و غیرحضوری بر مهارت های بالینی پرستاران
عباس عبادی* ، شهلا یوسفی گشتاسب، مرتضی خاقانی زاده، سید محمد جواد حسینی، افسانه رئیسی فر، معصومه معصومی، فاطمه محمود زاده، محسن ملاهادی
، ebadi1347@yahoo.com
چکیده:   (23364 مشاهده)

  اهداف: آموزش، متضمن آشنایی با وظایف حرفه­‌ای است که در عمل باید به اجرا درآید . بخش زیادی از یادگیری کارکنان دربرگیرنده کسب اطلاعات، مهارت­‌ها و نظرات جدید در شغل مربوطه است. این مطالعه با هدف مقایسه مهارت­‌های بالینی پرستاران، بعد از دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری انجام شد.

  روش­‌ها: در مطالعه‌­ای نیمه­‌تجربی، 60 پرستار از یکی از بیمارستان‌های شهر تهران در سال 1386 به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. بعد از اجرای دو روش آموزش حضوری (سخنرانی) و غیرحضوری (لوح فشرده چندرسانه‌­ای)، برای سنجش و مقایسه مهارت­‌های بالینی پرستاران از آزمون عینی ساختاردار بالینی استفاده شد. پس از تهیه و اعتباریابی چک­‌لیست­‌های ارزشیابی، ایستگاه­‌های آزمون عینی ساختاردار بالینی طراحی و سپس مهارت‌­های عملی دو گروه آموزشی مقایسه شد. برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها از نرم­‌افزار آماری SPSS 15 ، آمار توصیفی و آزمون T مستقل استفاده شد.

  یافته‌­ها: تفاوت معنی‌داری بین نمرات مهارت­‌های بالینی پرستاران در روش سخنرانی و آموزش با لوح فشرده چندرسانه‌ای وجود نداشت (0.05

نتیجه‌گیری: دو روش سخنرانی و آموزش با لوح فشرده چندرسانه‌­ای در بهبود مهارت­‌های عملی پرستاران تاثیر یکسان دارند و آزمون عینی ساختاردار بالینی روشی موثر در سنجش مهارت­‌های عملی پرستاران است.

واژه‌های کلیدی: کلیدواژه ها: مهارت های بالینی، آزمون عینی ساختاردار بالینی، سخنرانی، آموزش الکترونیکی، حوادث زیستی
متن کامل [PDF 198 kb]   (3557 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: ۱۳۸۸/۹/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi A., Yousefi Goshtasb Sh., Khaghanizadeh M., Hosseini S. M. J., Raeisifar A., Masoumi M., et al . Comparison the effect of conventional and distance training on nurses' clinical skills. J Mil Med. 2010; 12 (2) :71-74
URL: http://militarymedj.ir/article-1-707-fa.html

عبادی عباس، یوسفی گشتاسب شهلا، خاقانی زاده مرتضی، حسینی سید محمد جواد، رئیسی فر افسانه، معصومی معصومه، و همکاران.. مقایسه تاثیر آموزش حضوری و غیرحضوری بر مهارت های بالینی پرستاران. مجله طب نظامی. 1389; 12 (2) :71-74

URL: http://militarymedj.ir/article-1-707-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3792