[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 20، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) ::
جلد 20 شماره 6 صفحات 655-665 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت خدمات بخش جراحی یک بیمارستان نظامی با استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت فازی
محمدکریم بهادری، امیرحسین خوش بین، پریسا مهدی زاده، احسان تیمورزاده
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا… (عج)، تهران، ایران ، ehsanteymoorzadeh@yahoo.com
چکیده:   (870 مشاهده)
زمینه و هدف: گسترش عملکرد کیفیت (QFD) روشی برای ارزیابی و برنامه ریزی کیفیت محصولات و خدمات است. این روش بر پایه رضایت مشتریان، انتظارات مشتریان را به معیارهای قابل اندازه گیری تبدیل می کند. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت خدمات بخش اتاق عمل جنرال در یک بیمارستان نظامی انجام شده است.
روش‌ها: این تحقیق یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که در یک بیمارستان نظامی شهر تهران در سال 1395 انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن از طریق خبرگان مورد تایید قرار گرفت. نمونه پژوهش شامل 106 بیمار بود که در بخش اتاق عمل جنرال بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند.
یافته‌ها: مهمترین خواسته بیماران "خدمات پرستاری و کمک بهیاری" و سپس "اطلاع‌رسانی مناسب به بیمار و همراهان بیمار" بود. "مناسب بودن تجهیزات-ابزار آلات و فضای بخش جراحی" کمترین وزن را در بین خواسته های بیماران به خود اختصاص دادند. از بین عناصر خدمت "تعداد شکایات در ماه" به‌عنوان مهمترین عنصر خدمات (55/0) و "رعایت دستورالعمل های کنترل عفونت" به‌عنوان کم اهمیت ترین عنصر خدمت (14/0) تعیین شد.
نتیجه‌گیری: الگوی ارزیابی کیفیت حاصل از مطالعه حاضر، می تواند یک راهنمای کلی برای  ارزیابی کیفیت خدمات بخش اتاق عمل جنرال و دیگر بخش های تخصصی بیمارستان های نظامی محسوب شود.
واژه‌های کلیدی: گسترش عملکرد کیفیت، بخش اتاق عمل جنرال، صدای مشتری، عناصر خدمت.
متن کامل [PDF 943 kb]   (218 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahadori M, Khoshbin A, Mahdizadeh P, Teymourzadeh E. Evaluation of Quality of Surgical Ward Services in a Military Hospital Using the Fuzzy Quality Function Deployment Method. J Mil Med. 2019; 20 (6) :655-665
URL: http://militarymedj.ir/article-1-1754-fa.html

بهادری محمدکریم، خوش بین امیرحسین، مهدی زاده پریسا، تیمورزاده احسان. ارزیابی کیفیت خدمات بخش جراحی یک بیمارستان نظامی با استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت فازی. مجله طب نظامی. 1397; 20 (6) :655-665

URL: http://militarymedj.ir/article-1-1754-fa.html



دوره 20، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3921