[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 339-346 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش نظم جویی فرایندی هیجان در دشواری تنظیم هیجان
جعفر حسنی، طیبه شاهمرادی فر*
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، taibah.shahmoradifar@yahoo.com
چکیده:   (3686 مشاهده)

اهداف:  هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش نظم­ جویی فرایندی هیجانی در دشواری تنظیم هیجان در دانشجویان می باشد.

روش­ها: این پژوهش در مقوله طرح­های آزمایشی است. بدین منظور، 20 نفر (11زن و 9مرد) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. افراد انتخاب‌شده به‌صورت گروهی، ده جلسه تحت آموزش راهبردهای نظم­ جویی هیجان قرار گرفتند و همه افراد در سه مرحله (قبل از آموزش، میانه آموزش و بعد از آموزش) به‌وسیله‌­ی مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) ارزیابی شدند. برای تجزیه تحلیل داده­ ها از تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر و آزمون تعقیبی بون­فرنی با برنامه ­ی SPSS -18  استفاده شد.

یافته ­ها: نتایج بیانگر این بود که آموزش نظم ­جویی فرایندی هیجان منجر به کاهش ­معنی­دار در نمرات خرده­ مقیاس­های دشواری در رفتار هدفمند (001/0 >p) ، فقدان آگاهی هیجانی (001/0 >p) دشواری در کنترل تکانه (01/0 >p)، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی (01/0 >p)، عدم وضوح هیجانی (01/0 >p) و عدم پذیرش پاسخ­ های هیجانی (05/0 >p) در شرکت کنندگان شده است.

نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می­توان گفت نظم ­جویی هیجان با اصلاح راهبردهای نظم­ جویی هیجان سازش ­نایافته، می تواند روش مناسبی برای پیشگیری از مشکلات ناشی از هیجان باشد.

واژه‌های کلیدی: هیجان، نظم جویی هیجان، دشواری تنظیم هیجان، الگوی فرایندی
متن کامل [PDF 694 kb]   (1322 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: 1395/9/13 | پذیرش: 1395/9/13 | انتشار: 1395/9/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasani J, Shahmoradifar T. Effectiveness of Process Emotion Regulation Strategy Training in Difficulties in Emotion Regulation. J Mil Med. 2016; 18 (1) :339-346
URL: http://militarymedj.ir/article-1-1550-fa.html

حسنی جعفر، شاهمرادی فر طیبه. اثربخشی آموزش نظم جویی فرایندی هیجان در دشواری تنظیم هیجان. مجله طب نظامی. 1395; 18 (1) :339-346

URL: http://militarymedj.ir/article-1-1550-fa.html



دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4162