[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 360-366 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه میزان سلامت روانی دانشجویان پزشکی و مهندسی در ایران در سالهای 1394و 1393
میرمحمد میری، سید مصطفی حسینی، هما مذهبدار قشقایی
کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی بیمارستان امام حسین (ع)، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، homa5431@yahoo.com
چکیده:   (1724 مشاهده)

زمینه و هدف: سلامت روانی نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه ایفا می کند. از آنجایی که در فرایند رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع، نیروی انسانی نقش اساسی و تعیین کننده دارد و از طرفی دانشجویان از اقشار مستعد و برگزیده جامعه و سازندگان فردای هر کشور هستند، ارزیابی سلامت روانی آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه سلامت روان دانشجویان پزشکی و مهندسی طی سالهای 1393 و 1394 انجام گرفته است.

روشها: این مطالعه مقطعی در سال های 1394-1393 در میان دانشجویان پزشکی و مهندسی سال سوم یا چهارم انجام شد. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد 28 سوالی سلامت عمومی (GHQ-28) که در برگیرنده 4 مقیاس علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی است انجام شد و همچنین اطلاعات دموگرافیک ثبت گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS17  انجام شد.

یافته‌ها: در این مطالعه 1155 دانشجو شرکت داشتند. میانگین سنی دانشجویان گروه پزشکی 5/9±24/2 سال و دانشجویان مهندسی 6/4±23/7 سال بود. تعداد بیشتری از دانشجویان گروه مهندسی پسر (71/1 %) و گروه پزشکی دختر (63/4 %) بودند. طبق نتایج پژوهش حاضر، 47/7% (289 نفر) دانشجویان مهندسی و 43/1% (288 نفر) از دانشجویان پزشکی بر اساس معیارهای GHQ-28 مشکوک به اختلال روانی بودند، تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت (p=0.117). توزیع مقیاس‌های اختلالات روانی در گروه مهندسی به ترتیب شامل اختلالات اضطرابی، اختلال در عملکرد اجتماعی، اختلال افسردگی و اختلالات ‌جسمانی و در گروه پزشکی به ترتیب شامل اختلالات اضطرابی، اختلال در عملکرد اجتماعی، اختلالات ‌جسمانی و اختلال افسردگی می‌باشد.

نتیجه‌گیری: یافته های این پژوهش دلالت بر این دارد که نزدیک به نیمی از دانشجویان پزشکی و مهندسی مورد مطالعه مشکوک به اختلال روانی می باشند. با توجه به شیوع بالای اختلالات روانی به ویژه اختلال در کارکرد اجتماعی و اضطراب، پیشنهاد می شود برنامه ریزی لازم در زمینه ارتقاء سلامت روانی به منظور افزایش توانمندی ها و ظرفیت روانشناختی آنان در سطح مهارت و کسب دانش انجام شود.

واژه‌های کلیدی: سلامت روانی، دانشجویان پزشکی، دانشجویان مهندسی، ایران.
متن کامل [PDF 527 kb]   (558 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Miri M M, Hosseini S M, Mazhabdar Ghashghaei H. Comparison of the Mental Health of Medicine and Engineering Students in Iran, 2014-2015. J Mil Med. 2017; 18 (4) :360-366
URL: http://militarymedj.ir/article-1-1603-fa.html

میری میرمحمد، حسینی سید مصطفی، مذهبدار قشقایی هما. مقایسه میزان سلامت روانی دانشجویان پزشکی و مهندسی در ایران در سالهای 1394و 1393 . مجله طب نظامی. 1395; 18 (4) :360-366

URL: http://militarymedj.ir/article-1-1603-fa.html



دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3658