[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 335-343 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربست مدل تحلیل ذینفعان اشمیر در طراحی الگوی اعتبار بخشی بیمارستان‌های ایران
علی حسن شعبان خمسه، محمدرضا ملکی ، سیدجمال الدین طبیبی، شهرام توفیقی
استاد، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، Maleki@mohme.gov.ir
چکیده:   (1313 مشاهده)

زمینه و هدف: کیفیت در خدمات بهداشتی یعنی سطحی از خدمات بهداشتی ارائه شده به افراد و جوامع که احتمال نتایج بهداشتی مطلوب را افزایش دهد و مطابق دانش حرفه ای روز باشد. نظام‌های بهداشتی و درمانی دنیا، الگوها و ابزارهای حاکمیتیِ تنظیم گر گوناگونی از جمله اعتباربخشی های دوره‌ای و مستمر بیمارستانها را طراحی و به اجرا می گذارند. به منظور تضمین کیفیت چنین ابزارهایی لازم است همواره از مهارت تحلیل ذینفعان، یعنی شناخت تحلیلی اشخاص و سازمان هایی که در فرآیند اصلاحات بیمارستانی نقش تاثیرگذاری دارند، جهت کسب اطلاعات موثرو صحیح بهره برد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی تحلیلی ذینفعان در نظام اعتباربخشی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی ایران طراحی و اجرا گردید.

روش ها: این مطالعه کاربردی به شیوه "توصیفی- تطبیقی" و بر اساس مدل 8 مرحله ای تحلیل ذینفعان "کامی اشمیر" در چهار فاز اجرایی طراحی و با مشارکت و نظرسنجی چند مرحله ای از 29 صاحبنظر داخلی شاغل در سطوح مختلف فنی و اجرایی (صف و ستادی) نظام اعتباربخشی بیمارستان های خصوصی و دولتی کشور اجرا شد.

یافته ها: ترکیب تحلیلی ذینفعان در "الگوی ارزشیابی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی ایران" برخلاف انتظار به مشارکت تنها دو وزارتخانه و سازمانهای بیمه درمانی محدود نبود. کاربست مدل انتخابی منجر به شناسایی 17 گروه از ذینفعان به ترتیب اهمیت در کلیه سطوح نظام بهداشتی و درمانی ایران گردید که در صورت انجام همکاری های موثر عملیاتی در دو حالت "قطعی و مشروط" برقراری پوشش فراگیر خدمات در سه سطح کشوری، استانی و منطقه‌ای را تضمین می نمایند.

نتیجه گیری: کاربست الگوی "کامی اشمیر" که توسط سازمان جهانی بهداشت توصیه و در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت می تواند ابزار شناسایی علمی و پشتوانه اجرایی مناسبی در طراحی بومی و استقرار الگوی اعتباربخشی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی ایران باشد. بدیهی است تنها در صورت برقراری تعاملات ساختاری و یا عملیاتی موثر کلیه سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، نهادها و تشکل‌های مردمی با ترکیب تحلیلی پیشنهادی میتوان تحقق اهداف فرابخشی نظام بهداشتی و درمانی کشور را انتظار داشت.

واژه‌های کلیدی: ذینفعان، اعتبار بخشی، بیمارستان، کامی اشمیر، کیفیت خدمات.
متن کامل [PDF 457 kb]   (414 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shaban Khamseh A H, Maleki M, Tabibi S J, Tofighi S. Application of Schemeer's Stakeholder Analysis to Design an Accreditation Model in Iranian Hospitals. J Mil Med. 2017; 18 (4) :335-343
URL: http://militarymedj.ir/article-1-1610-fa.html
شعبان خمسه علی حسن، ملکی محمدرضا، طبیبی سیدجمال الدین، توفیقی شهرام. کاربست مدل تحلیل ذینفعان اشمیر در طراحی الگوی اعتبار بخشی بیمارستان‌های ایران. مجله طب نظامی. 1395; 18 (4) :335-343

URL: http://militarymedj.ir/article-1-1610-fa.html

دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 786 queries by yektaweb 3461