:: دوره 19، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1396 ) ::
جلد 19 شماره 6 صفحات 532-543 برگشت به فهرست نسخه ها
یادگیری خدمات محور در پرستاری: یک تحلیل مفهوم تکاملی راجرز (مطالعه مروری)
فرشید رحیمی بشر، سید مصطفی حسینی، مرتضی خاقانی‌زاده ، امیر واحدیان عظیمی
دانشیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، khaghanizade@bmsu.ac.ir
چکیده:   (859 مشاهده)
زمینه و هدف: یادگیری خدمات محور به عنوان نوعی یادگیری تجربی شناخته شده و آموزش پرستاری را به جهان واقعی پیوند می­دهد. هدف از این مطالعه بررسی مفهوم یادگیری خدمات محور در پرستاری با کمک روش تحلیل مفهوم تکاملی راجرز است.
روش‌ها: در این مطالعه مروری پایگاه­های انگلیسی زبان Science Direct، Medline، Cochrane library و Cinahl و فارسی زبانScientific Information Database  با جستجوی سه مرحله­ای از سال 2005 تا سال 2015 مورد جستجو قرار گرفتند. به منظور ارائه مدل مفهومی یادگیری خدمات محور، از روش تحلیل مفهوم تکاملی راجرز استفاده شد.
یافته‌ها: از 6543 مقاله جستجو شده در مرحله اول، 165 مقاله وارد مرحله دوم شدند که تنها 32 مقاله عمیقاً مربوط به حیطه پرستاری بود. با استفاده از پاسخ­های داده شده به سوالات 9گانه مطرح شده در مطالعه، مدل رویکرد نوین یادگیری خدمات محور ارائه شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به روند رو به افزایش درخواست جامعه از مراکز آموزشی برای فارغ التحصیل نمودن دانشجویانی که توانایی خدمت در محیط ­های واقعی زندگی اجتماعی را دارا باشند، ضرورت توجه و تاکید ویژه به این رویکرد نوین آموزشی توصیه می­شود. به منظور ارزشیابی عینی­تر از این رویکرد نوین آموزشی توصیه به استفاده از چک لیست­های تخصصی آن می­شود.
واژه‌های کلیدی: رویکردهای نوین آموزشی، یادگیری خدمات محور، پرستاری، مطالعه مروری.
متن کامل [PDF 917 kb]   (333 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۱


XML   English Abstract   Print



دوره 19، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها