:: دوره 21، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 353-361 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل زمینه ساز استقرار مدیریت دانش در سازمانهای بیمه‌گر: مطالعه موردی سازمان تامین اجتماعی
پریسا مهدی زاده، نورالدین دوپیکر، مهدی قائد، سید محسن اکبری، صدیقه کوهستانی*
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، s.kohestani.65@gmail.com
چکیده:   (253 مشاهده)
زمینه و هدف: مدیریت دانش یک استراتژی آگاهانه جهت به دست آوردن علم در زمان مناسب و کمک به افراد برای اشتراک­گذاری اطلاعات جهت بهبود عملکرد سازمانی است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل زمینه ساز استقرار مدیریت دانش در سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت.
روش­ها: مطالعه مقطعی حاضر در سال 1395 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران و سرپرستان سازمان تامین اجتماعی بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی منظم 114 نفر از آنان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 6 بخشی مشتمل بر 25 سوال بوده که بخش اول آن اطلاعات دموگرافیک و 5 بخش بعدی شامل عوامل زمینه ساز فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، تکنولوژی اطلاعات، استراتژی، رهبری و کارکنان بوده است.
یافته­ ها: نتایج مطالعه نشان داد فرهنگ سازمانی، کارکنان، فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی، استراتژی و رهبری بر استقرار مدیریت دانش تاثیر دارند. طبق آزمون فریدمن، شاخص فرهنگ با 7/3 بیشترین و استراتژی و رهبری با 53/2 کمترین اولویت را در بین عوامل دارد.
نتیجه ­گیری: از آنجاکه عامل فرهنگ سازمانی و کارکنان بالاترین و استراتژی و رهبری کمترین اولویت را در بین زمینه سازهای مدیریت دانش داشت لذا مدیران و تصمیم­گیرندگان می‌توانند با ایجاد بسترهای لازم برای کارکنان به منظور اعتماد آفرینی در ارتباطات کاری، تقویت روحیه همکاری و مشارکت و انگیزه و همچنین تکیه بر مهارت آموزی کارکنان زمینه ای را برای توجه بیشتر به تبادل دانش در سازمان فراهم کنند.
واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، عوامل زمینه ساز، سازمان تامین اجتماعی.
متن کامل [PDF 611 kb]   (69 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۳۰


XML   English Abstract   Print



دوره 21، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها