تاثیر آموزش خودامدادی و دگرامدادی به روش سخنرانی و بسته نرم افزار چندرسانه ای بر میزان دانش پایوران
|
محمد دانشمندی، علی عسگری*، سید داود تدریسی، عباس عبادی، جمیله مختاری |
، ali_asgary589@yahoo.com |
|
چکیده: (26807 مشاهده) |
اهداف: با توجه به ضرورت آموزش خودامدادی و دگرامدادی، تمام پایوران نظام باید این دوره را بگذرانند و انجام این آموزش در نیروهای نظامی قدمت دهساله دارد. این مطالعه بهمنظور بررسی تاثیر آموزش خودامدادی و دگرامدادی به دو روش سخنرانی و بستههای نرمافزار چندرسانهای بر میزان دانش پایوران گردانهای رزم منتخب نظامی شهر تهران انجام شد. روشها: در مطالعهای نیمهتجربی در سال 1389، 60 پایور واجد شرایط ورود به مطالعه از مجموع 300 نفر پایور دو گردان رزم منتخب شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. نمونهها بهصورت تصادفی به دو گروه 30نفره تقسیم شدند و با دو شیوه آموزش سخنرانی و بستههای نرمافزار چندرسانهای تحت آموزش قرار گرفتند و از آزمون کتبی با سئوالات استاندارد برای تعیین میزان دانش آنان استفاده شد. نتایج پس از جمعآوری با روشهای آماری توصیفی و تحلیلی شامل آزمون T زوجی و T مستقل آزمون دقیق فیشر مقایسه شد و با نرمافزار SPSS 15 تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمرات سطح دانش در دو گروه قبل از مداخله با هم تفاوتی نداشت. بعد از مداخله، میانگین نمرات در گروه چندرسانهای افزایش بیشتری داشت. میانگین نمره سطح دانش، بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله در هر دو گروه افزایش یافت که از نظر آماری معنیدار بود (0.001>p ). نتیجهگیری: در صورت مطلوببودن شرایط از نظر زمان و مکان و وجود وسایل کمکآموزشی، آموزش با بستههای نرمافزاری چندرسانهای نسبت به روش سخنرانی میتواند در افزایش سطح دانش پایوران موثرتر باشد. |
|
واژههای کلیدی: کلیدواژه ها: خودامدادی، دگرامدادی، آموزش به شیوه سخنرانی، آموزش به شیوه چندرسانه ای، دانش |
|
متن کامل [PDF 293 kb]
(3555 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
طب نظامی دریافت: 1389/8/19 | انتشار: 1390/1/26
|
|
|
|