اثربخشی آموزش ارتباط راه حل مدار بر مهارتهای ارتباطی پرستاران
|
حسین امیری*، مهدی صادقی شرمه، علی اکبر کریمی زارچی، فرشاد بهاری، علیرضا بینش |
دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)- دانشکده پرستاری |
|
چکیده: (15260 مشاهده) |
اهداف: برقراری ارتباط موثر نه تنها جزو مهمترین نیازهای بیمار است، بلکه اساس کار پرستاری نیز محسوب میشود. در این مطالعه تاثیر آموزش فنون ارتباطی راه حل مدار بر مهارتهای ارتباطی پرستاران بخشهای داخلی و جراحی مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی از نوع یک گروهی پیش و پسآزمون، تعداد 71 نفر از پرستاران مرد و زن بخشهای داخلی جراحی یک بیمارستان در تهران شرکت کردند. فنون ارتباطی راه حل مدار در یک کارگاه یک روزه (8 ساعت) آموزش داده شد. مهارت های ارتباطی پرستاران بصورت پیشآزمون و پسآزمون (2 ماه بعد از مداخله) با پرسشنامه 26سوالی محققساخته ارزیابی شد که با ضریب همبستگی(89/0=α) پایایی درونی آن تایید شد. برای هر یک از شرکتکنندگان، سه پرسشنامه (توسط خود فرد، سرپرستار و همکار) تکمیل شد. دادهها با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی آنالیز شد.
یافتهها: بین میانگین کل نمرات مهارتهای ارتباطی پرستاران قبل و بعد از آموزش به تفکیک افراد ارزیاب از نظر آماری اختلاف معناداری مشاهده شد [001/0= P]. همچنین بین میانگین نمره حیطههای چهارگانه مهارتهای ارتباطی پرستاران قبل و بعد از مداخله نیز تفاوت معنادار آماری مشاهده شد [001/0= P].
بحث و نتیجهگیری: آموزش کوتاه مدت اصول و فنون ارتباطی درمان راهحلمدار به پرستاران، میتواند بر جنبههای مختلف مهارتهای ارتباطی پرستاران بخشهای داخلی و جراحی، شامل ارتباط عمومی ، ارتباط درمانی و حمایت روحی بیماران و نگرش آنان به مقوله ارتباط با بیمار، تاثیر مثبتی داشته باشد. |
|
واژههای کلیدی: ارتباط راهحلمدار، پرستار، مهارتهای ارتباطی |
|
متن کامل [PDF 350 kb]
(10590 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
طب نظامی دریافت: 1391/2/3 | پذیرش: 1392/5/13 | انتشار: 1392/5/13
|
|
|
|