نیازسنجی آموزشی برنامههای آموزش خانواده (FTPs) برای اولیاء نظامی دانشآموزان: مطالعه موردی مدارس متوسطه یک شهرک نظامی در شهر تهران
|
اسفندیار آزاد مرزآبادی، احمد زارعی* |
کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، ahmadutl70@gmail.com |
|
چکیده: (4025 مشاهده) |
زمینه و هدف: برنامه های آموزش خانواده به عنوان یک ساحت تربیتی برای اولیاء دانش آموزان در نظام آموزش و پرورش قلمداد می گردد. این مطالعه با هدف نیازسنجی و اولویتبندی نیازهای آموزشی اولیاء نظامی شرکت کننده در برنامه های آموزش خانواده (FTPs) در سطح مدارس یک شهرک نظامی در شهر تهران انجام گرفته است.
روشها: این مطالعه، با رویکرد ترکیبی در دو فاز کیفی و کمی در سال 1395 انجام گرفت. نمونه پژوهش در فاز کیفی شامل 10 نفر از مادران، 8 نفر از پدران و 10 نفر از دانشآموزان (12 تا 17 سال) میباشد که به صورت هدفمند از بین خانواده های نظامی انتخاب شده اند. دادههای بخش کیفی با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و نیازسنجی به شیوه بارش افکار (Brainstorming) گردآوری و با رویکرد Colaizzi مورد تحلیل قرار گرفت. در فاز کمی با هدف اولویت بندی دادهها تعداد 364 نفر از والدین و دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. گردآوری دادهها در فاز 2 با استفاده از دو پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار SPSS 18 انجام گرفت.
یافتهها: با تحلیل فاز کیفی تعداد 19 و 21 نیاز آموزشی به ترتیب در مقطع اول و دوم متوسطه در چهار بعد اجتماعی- فرهنگی، تحصیلی، مذهبی و جسمی- بهداشتی احصاء گردید. در فاز کمی اولویت اول نیاز آموزشی اولیاء نظامی در برنامه آموزش خانواده از دیدگاه دانشآموزان در هر دو مقطع اول و دوم متوسطه به ترتیب شامل: نیازهای جسمی - بهداشتی (با امتیاز: 384/7) و نیازهای تحصیلی (با امتیاز: 970/5) بود. همچنین از دیدگاه والدین در هر دو مقطع تحصیلی متوسطه، نیازهای جسمی و بهداشتی (با میانگین: 3/73 و 5/75) به عنوان اولویت اول شناخته شد. سایر نتایج نشان داد پسران نیازهای جسمی- بهداشتی شدیدتری را نسبت به دختران تجربه میکنند. همچنین بین دیدگاه مادران و پدران در انتخاب نیازهای آموزشی تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجهگیری: نیازهای آموزشی اولویت بندی شده در این مطالعه، نیازهای جسمی - بهداشتی و نیازهای تحصیلی، در چارچوب برنامه آموزش خانواده میتواند به عنوان مبنایی برای تجدیدنظر در محتوای آموزشی این دوره ها در سطح شهرک های نظامی قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: نیازسنجی آموزشی، برنامههای آموزش خانواده، اولیاء نظامی، مدرسه. |
|
متن کامل [PDF 689 kb]
(2413 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
طب نظامی دریافت: 1396/9/23 | پذیرش: 1397/2/1 | انتشار: 1397/9/24
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|