[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 24، شماره 1 - ( فروردین 1401 ) ::
جلد 24 شماره 1 صفحات 1015-1008 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر تاب آوری سربازان بر اساس مدل خودکارآمدی
حمید جلالی ، مهین نظری* ، مسعود کریمی ، اسماعیل سلطانی ، زکیه خرمکی
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده بهداشت، گروه ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، manazari@sums.ac.ir
چکیده:   (222 مشاهده)
زمینه و هدف: شناخت عوامل دخیل در میزان تاب‌آوری سربازان و چگونگی تنظیم هیجانات در برابر مسائل و مشکلات دوران سربازی، می­تواند باعث پیشگیری از بروز بسیاری از رفتا­ر­های نامطلوب در محیط نظامی و نیز سازگاری بیشتر فرد با محیط ‌شود، لذا این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین تنظیم هیجان و تاب‌آوری و عوامل مؤثر بر آن در سربازان فرماندهی انتظامی شهرستان مرودشت در سال 1399 انجام شد.
روشها: مطالعه حاضر، از نوع پژوهش­‌های نیمه­‌آزمایشی پیش‌­آزمون-پس‌­آزمون با دو گروه کنترل و آزمون، با روش نمونه­­‌گیری خوشه­‌ای تصادفی با حجم نمونه 118 نفر )در هر گروه 59 نفر( در سال 1399 در مقرهای انتظامی شهرستان مرودشت انجام شده است. برای جمع­‌آوری داده­ها از پرسشنامه­‌های جمعیت شناختی 8 سوالی، تاب­آوری با 25 سوال، تنظیم شناختی هیجان با 18 سوال و خودکارآمدی 32 سوالی استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار SPSS ویرایش 22 و آزمون‌های آماری Chi-square، Pearson correlation، Independent t-test و linear regression تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که نمره خودکارآمدی و تاب‌آوری قبل و بعد از مداخله آموزشیِ مهارت‌­های تنظیم هیجان بر تاب­‌آوری سربازان، در گروه آزمون تفاوت آماری معناداری داشت (0/001P≤)، در حالی­‌که این تغییرات در گروه کنترل معنادار نبود (0/706=P). درون گروه­‌ها، نمره تنظیم هیجانی قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل و مداخله تفاوت معناداری را نشان نداد اما میانگین تغییرات در گروه مداخله بیشتر بود. همچنین نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین تاب‌آوری و تنظیم هیجان رابطه همبستگی وجود دارد (0/302r= و  0/002P=) و تحلیل رگرسیون خطی جهت تعیین تأثیر تنظیم هیجان بر تاب­آوری در دو گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله نیز نشان داد که 8 درصد تغییرات نمره تاب­‌آوری وابسته به تنظیم هیجان می‌­باشد.
نتیجه‌گیری: مداخله آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان بر تاب‌­آوری با استفاده از نظریه خودکارآمدی بر روی سربازان تأثیر قابل توجهی دارد.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، مهارت های تنظیم هیجان، تاب آوری، سربازان.
متن کامل [PDF 896 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: 1400/3/13 | پذیرش: 1401/1/14 | انتشار: 1401/1/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalali H, Nazari M, Karimi M, Soltani E, Khoramaki Z. The Effect of Emotion Regulation Skills Training on Resilience of Soldiers Based on Self-Efficacy Model. J Mil Med. 2022; 24 (1) :1008-1015
URL: http://militarymedj.ir/article-1-3095-fa.html

جلالی حمید، نظری مهین، کریمی مسعود، سلطانی اسماعیل، خرمکی زکیه. تأثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر تاب آوری سربازان بر اساس مدل خودکارآمدی. مجله طب نظامی. 1401; 24 (1) :1015-1008

URL: http://militarymedj.ir/article-1-3095-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 1 - ( فروردین 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4410