[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 12، شماره 3 - ( پاييز 1389 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 123-130 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر مدل «مراحل تغییر» بر ارتقای فعالیت بدنی و افزایش توان فیزیکی
بابک معینی*، مطلب رحیمی، سید محمد مهدی هزاوه ای، حمید ا. . وردی پور، عباس مقیم بیگی، ایرج محمد فام
، babak_moeini@umsha.ac.ir
چکیده:   (26487 مشاهده)

  اهداف: ارتقای فعالیت­‌های جسمانی یکی از موثرترین استراتژی­‌ها برای کاهش خطر بعضی از بیماری­‌های غیرواگیر و مزمن است . روش­‌های متعددی به­‌مظور سنجش عوامل موثر بر فعالیت جسمانی ساخت و اعتباریابی شده است. کاربردی‌ترین مدل در این خصوص مدل مرحله‌ای تغییر رفتار (TTM) است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی فعالیت­‌های جسمانی در ارتقای فعالیت بدنی و افزایش توان فیزیکی با استفاده از TTM انجام شد.

  روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله‌­ای نیمه‌­تجربی است که در سال 1388 روی کارکنان یکی از مراکز دولتی انجام شد. 60 مرد 20 تا 57 ساله به روش نمونه­‌گیری تصادفی ساده انتخاب و بررسی شدند. کارکنان به دو گروه تجربی و شاهد (30 نفره) تقسیم شدند و قبل و 3 ماه پس از انجام برنامه آموزشی پرسش­‌نامه­‌ها را تکمیل نمودند . توان فیزیکی کارکنان با استفاده از دوچرخه ارگولاین اندازه‌­گیری و سپس آموزش فعالیت­‌های ورزشی و افزایش توان فیزیکی در گروه تجربی اجراشد. داده‌ها با SPSS 13 تحلیل شد.

  یافته‌­ها: افراد گروه تجربی در مرحله تغییر پس از مداخله از پیشرفت معنی‌­داری برخوردار شدند (0.001=p ). میانگین نمره توان فیزیکی افراد در گروه تجربی پس از اتمام دوره آموزشی افزایش معنی‌­دار نشان­ داد (0.016= p ). خودکارآمدی، توازن و تعادل و همچنین فرآیند فعالیت­‌های ورزشی افراد در گروه تجربی پس از آموزش افزایش یافت (0.001> p ).

  نتیجه­­‌گیری: برنامه آموزشی مبتنی بر TTM در بهبود توان فیزیکی و فعالیت جسمانی کارکنان مراکز دولتی موثر است.

واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: آموزش بهداشت، فعالیت ورزشی، توان فیزیکی، مدل مرحله‌ای تغییر رفتار
متن کامل [PDF 485 kb]   (7186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: 1388/12/10 | انتشار: 1389/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moeini B., Rahimi M., Hazaveie S. M., Allahverdi Pour H., Moghim Beigi A., Mohammadfam I.. Effect of education based on trans-theoretical model on promoting physical activity and increasing physical work capacity. J Mil Med. 2010; 12 (3) :123-130
URL: http://militarymedj.ir/article-1-731-fa.html

معینی بابک، رحیمی مطلب، هزاوه ای سید محمد مهدی، ا... وردی پور حمید، مقیم بیگی عباس، محمد فام ایرج. تاثیر آموزش مبتنی بر مدل «مراحل تغییر» بر ارتقای فعالیت بدنی و افزایش توان فیزیکی. مجله طب نظامی. 1389; 12 (3) :123-130

URL: http://militarymedj.ir/article-1-731-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( پاييز 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4341