[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1390 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 7-10 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش خودامدادی و دگرامدادی به روش سخنرانی و بسته نرم افزار چندرسانه ای بر میزان دانش پایوران
محمد دانشمندی، علی عسگری*، سید داود تدریسی، عباس عبادی، جمیله مختاری
، ali_asgary589@yahoo.com
چکیده:   (25804 مشاهده)

  اهداف: با توجه به ضرورت آموزش خودامدادی و دگرامدادی، تمام پایوران نظام باید این دوره را بگذرانند و انجام این آموزش در نیروهای نظامی قدمت ده­‌ساله دارد. این مطالعه به‌­منظور بررسی تاثیر آموزش خودامدادی و دگرامدادی به دو روش سخنرانی و بسته­‌های نرم‌افزار چندرسانه­‌ای بر میزان دانش پایوران گردان­‌های رزم منتخب نظامی شهر تهران انجام شد.

  روش‌­ها: در مطالعه­‌ای نیمه­‌تجربی در سال 1389، 60 پایور واجد شرایط ورود به مطالعه از مجموع 300 نفر پایور دو گردان­ رزم منتخب شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه­‌ها به­‌صورت تصادفی به دو گروه 30نفره تقسیم شدند و با دو شیوه آموزش سخنرانی و بسته­‌های نرم‌­افزار چندرسانه­‌ای تحت آموزش قرار گرفتند و از آزمون کتبی با سئوالات استاندارد برای تعیین میزان دانش آنان استفاده شد. نتایج پس از جمع­‌آوری با روش­‌های آماری توصیفی و تحلیلی شامل آزمون T زوجی و T مستقل آزمون دقیق فیشر مقایسه شد و با نرم‌­افزار SPSS 15 تحلیل شد.

  یافته‌­ها: میانگین نمرات سطح دانش در دو گروه قبل از مداخله با هم تفاوتی نداشت. بعد از مداخله، میانگین نمرات در گروه چندرسانه‌ای افزایش بیشتری داشت. میانگین نمره سطح دانش، بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله در هر دو گروه افزایش یافت که از نظر آماری معنی­‌دار بود (0.001>p ).

نتیجه­‌گیری: در صورت مطلوب­‌بودن شرایط از نظر زمان و مکان و وجود وسایل کمک‌­آموزشی، آموزش با بسته­‌های نرم‌­افزاری چندرسانه­‌ای نسبت به روش سخنرانی می­‌تواند در افزایش سطح دانش پایوران موثرتر باشد.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه ها: خودامدادی، دگرامدادی، آموزش به شیوه سخنرانی، آموزش به شیوه چندرسانه ای، دانش
متن کامل [PDF 293 kb]   (3325 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب نظامی
دریافت: 1389/8/19 | انتشار: 1390/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daneshmandi M., Asgari A., Tadrisi S. D., Ebadi A., Mokhtari Nouri J.. Effect of self- and buddy-aid education by lecture and multimedia software package methods on the knowledge level of personnel. J Mil Med. 2011; 13 (1) :7-10
URL: http://militarymedj.ir/article-1-785-fa.html

دانشمندی محمد، عسگری علی، تدریسی سید داود، عبادی عباس، مختاری جمیله. تاثیر آموزش خودامدادی و دگرامدادی به روش سخنرانی و بسته نرم افزار چندرسانه ای بر میزان دانش پایوران. مجله طب نظامی. 1390; 13 (1) :7-10

URL: http://militarymedj.ir/article-1-785-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب‌نظامی Journal Mil Med
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4341