ارزیابی کیفیت خدمات بخش جراحی یک بیمارستان نظامی با استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت فازی
|
محمدکریم بهادری، امیرحسین خوش بین، پریسا مهدی زاده، احسان تیمورزاده* |
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا… (عج)، تهران، ایران ، ehsanteymoorzadeh@yahoo.com |
|
چکیده: (4145 مشاهده) |
زمینه و هدف: گسترش عملکرد کیفیت (QFD) روشی برای ارزیابی و برنامه ریزی کیفیت محصولات و خدمات است. این روش بر پایه رضایت مشتریان، انتظارات مشتریان را به معیارهای قابل اندازه گیری تبدیل می کند. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت خدمات بخش اتاق عمل جنرال در یک بیمارستان نظامی انجام شده است.
روشها: این تحقیق یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که در یک بیمارستان نظامی شهر تهران در سال 1395 انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن از طریق خبرگان مورد تایید قرار گرفت. نمونه پژوهش شامل 106 بیمار بود که در بخش اتاق عمل جنرال بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند.
یافتهها: مهمترین خواسته بیماران "خدمات پرستاری و کمک بهیاری" و سپس "اطلاعرسانی مناسب به بیمار و همراهان بیمار" بود. "مناسب بودن تجهیزات-ابزار آلات و فضای بخش جراحی" کمترین وزن را در بین خواسته های بیماران به خود اختصاص دادند. از بین عناصر خدمت "تعداد شکایات در ماه" بهعنوان مهمترین عنصر خدمات (55/0) و "رعایت دستورالعمل های کنترل عفونت" بهعنوان کم اهمیت ترین عنصر خدمت (14/0) تعیین شد.
نتیجهگیری: الگوی ارزیابی کیفیت حاصل از مطالعه حاضر، می تواند یک راهنمای کلی برای ارزیابی کیفیت خدمات بخش اتاق عمل جنرال و دیگر بخش های تخصصی بیمارستان های نظامی محسوب شود. |
|
واژههای کلیدی: گسترش عملکرد کیفیت، بخش اتاق عمل جنرال، صدای مشتری، عناصر خدمت. |
|
متن کامل [PDF 943 kb]
(1840 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
طب نظامی دریافت: 1396/6/30 | پذیرش: 1397/8/23 | انتشار: 1398/2/18
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|