بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی سازگاری Roy بر افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانگی بیماران روان
|
فاطمه سلطان نژاد، سیدامیرحسین پیشگویی*، سحر نظام الاسلامی |
گروه آموزشی پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران ، apishgooie@yahoo.com |
|
چکیده: (2331 مشاهده) |
زمینه و هدف: تلاش برای کاهش افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانگی بیماران روان باعث نتایج بهتر عملکرد مراقبین و کاهش فشارهای روانی و جسمی در مراقبین خانگی میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی سازگاری روی بر افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین بیماران روان مزمن انجام یافته است.
روشها: در این کارآزمایی کنترلدار تصادفی، 46 مراقب خانگی بیمار روان مراجعه کننده به بیمارستانهای نظامی در سال 97 به روش هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. در هر دو گروه میزان افسردگی، اضطراب و استرس با استفاده از پرسشنامه DASS-21 در دو مرحله قبل و پس از مداخله جمع آوری و سپس، با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 22 تحلیل شد.
یافتهها: در مرحله قبل از مداخله میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس در دو گروه کنترل و مداخله تفاوت معناداری نداشت (05/0P˂). در مرحله بعد از مداخله نمرات یاد شده در گروه کنترل افزایش و در گروه مداخله کاهش یافت و تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (05/0P˂).
نتیجهگیری: اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی سازگاری روی باعث کاهش افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانگی بیماران روان مزمن میشود. لذا، استفاده از این مدل در مراقبین خانگی بیماران روان توصیه میشود. |
|
واژههای کلیدی: افسردگی، اضطراب، استرس، سازگاری، مراقبین. |
|
متن کامل [PDF 1008 kb]
(1168 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
طب نظامی دریافت: 1398/12/11 | پذیرش: 1399/4/14 | انتشار: 1399/5/19
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|