مرکز تحقیقات تروما، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، Amirvahedian63@gmail.com
چکیده: (2489 مشاهده)
زمینه و هدف: یک نظام بهداشتی کارا فقط از طریق ارائه خدمات مطلوب میتواند به رسالت خود یعنی تأمین سلامت افراد جامعه اقدام نماید و راه ارزیابی این نظام، ارزیابی خدمات آن است. برای ارزیابی خدمات بهداشتی درمانی، دستیابی به نقطه نظرهای بیماران بعنوان یک منبع قابل اطمینان میتواند مورد توجه قرار گیرد. هدف از این مطالعه تعیین رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از بیمارستان منتخب نظامی بود. روشها:در این مطالعه مقطعی 230 نفر از بیماران ترخیص شده از یک بیمارستان نظامی به روش نمونه گیری در دسترس، در سال 1398 انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه رضایتمندی بیماران بود که روایی و پایایی آن تایید شد. این پرسشنامه رضایت بیماران را در دو بخش بهداشتی-درمانی با 21 سوال و سه بعد بهداشت و نظافت، خدمات پرستاری و خدمات پزشکان و بخش غیردرمانی با 27 سوال و 6 بعد پذیرش، برخورد کارکنان، تغذیه، رفاهی، تسهیلاتی، مسائل شرعی- اعتقادی و ترخیص مورد ارزشیابی قرار می دهد. یافتهها: به طور کلی رضایت بیماران از بخشهای درمانی 81/05 درصد و در بخش غیردرمانی 78/58 درصد بود. در بخش درمانی رضایتمندی از خدمات بهداشت و نظافت و خدمات پرستاران (رضایتمندی عالی) بالاتر از رضایت از خدمات پزشکان (رضایتمندی خوب) و در بخش غیردرمانی خدمات پذیرش بالاترین میزان رضایتمندی (عالی) و خدمات رفاهی کمترین میزان رضایتمندی (رضایتمندی خوب) را دارا بودند. در بین متغیرهای دموگرافیک، تنها سن بیمار با رضایتمندی ارتباط معنادار آماری داشت (03/0P=).سایر متغیرهای جمعیت شناختی مانند جنس، وضعیت تاهل، دفعات بستری، نوع بخش بستری و نوع بیمه ارتباط آماری معنی داری با رضایتمندی نداشتند (23/0P=). نتیجهگیری: با توجه به بالاتر بودن رضایت بیماران از خدمات درمانی بیشتر از خدمات غیردرمانی و درصد نارضایتی بالاتر به خصوص در زمینه امکانات و تسهیلات رفاهی، تخصیص امکانات رفاهی بیشتر به بیماران، بهبود شرایط اتاقهای بستری و تجهیز بیمارستان از مهمترین مواردی است که میتوان جهت جلب رضایت بیماران به آنها توجه ویژه مبذول داشت.
Abbasi Farajzadeh M, Karimi L, MirJavadi S, abdi M, Belal M, Vahedianazimi A. Patients' Satisfaction with Services provided in a Military Hospital in 2019: A Cross-sectional Study. J Mil Med 2020; 22 (8) :853-863 URL: http://militarymedj.ir/article-1-2429-fa.html
عباسی فرج زاده محسن، کریمی لیلا، میرجوادی سیداحمد، عبدی مناف، بلال محمد، واحدیان عظیمی امیر. رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در یک بیمارستان منتخب نظامی در سال 1398: مطالعه مقطعی. مجله طب نظامی 1399; 22 (8) :863-853